Clikc Me. TQ

Sunday, April 17, 2011

Usah Mencemar

Sikap tidak peduli kepada kebersihan dan alam sekitar masih menebal di kalangan segelintir besar masyarakat. Oleh itu, pencemaran masih berleluasa. Kebersihan diabaikan. Pembuangan sampah merata-rata. Masalah akan menjadi kritikal jika kurangnya pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang  oleh agensi-agensi kerajaaan yang berkaitan.
Di mana Penguatkuasa Majlis Perbandaran Kajang (MPKj)? Pembuangan sampah secara haram di Seksyen 5, Bandar Baru Rinching tidak terkawal. Tinjuan kami (gambar) pada 17 April mendapati, selain bahan buangan dari rumah, turut  dibuang ialah sias-sisa binaan seperti batu-batu, kayu dan simen.  Sudah tentu, perbuatan itu dilakukan oleh kontraktor-kontraktor binaan. Sedangkan, undang-undang menetapkan, sesutau binaan atau ubah suai premis  hendaklah mendapat kelulusan daripada MPKj. Kontraktor disyaratkan untuk menyediakan sebuah tong sampah besar yang  kemudiannya membuang sisa ke tapak pelupsuan yang dikhaskan.
Ini menunjukkan kurangnya pemantauan dan penguatkuasaan daripada  MPKj. Malah banyak tempat, sampah sarap dibuang sesuka hati seperti di Kajang Perdana, Kawasan Industri Ria dan lain-lain. Malah di Pekan Semenyih sendiri kebersihannya masih tidak memuaskan.  Usahlah mencemar alam sekitar!

No comments:

Post a Comment